Nowa wersja bloga jest już aktywna.
LASAIR.PL
Serdecznie zapraszam!

intrukcje szablony loga do druku poradniki nadruki
Jak założyć własny sklep?
Okazuje się, że założenie własnego sklepu internetowego nie jest takie skomplikowane, a jest jeszcze prostsze, gdy zamierzasz sprzedawać rzeczy elektroniczne, przy których odchodzi zajmowanie się pakowaniem i wysyłaniem przedmiotów. W tym poradniku pokaże wam krótko i na temat, w jaki sposób stworzyłam mój własny sklep.

Czy potrzebujesz mieć zarejestrowaną działalność?

Zacznijmy od tego czy potrzebujesz mieć firmę, żeby sprzedawać rzeczy online? Okazuje się, że jeżeli chcesz sobie na tym tylko dorobić, to nie. Zasada jest taka, że nie musisz zakładać działalności gospodarczej, jeżeli twoje zarobki ze sklepu nie będą przekraczać 1050zł miesięcznie. Niestety, ale i z tych dochodów należy się rozliczać przy zeznaniu PIT. Więcej informacji znajdziecie w tym krótkim artykule.

Jak założyć sklep online?

Teraz pozostaje kwestia tego gdzie i jak założyć sklep. Ja wybrałam Wordpressa i jego bezpłatną wtyczkę Woocommerce. Płacę jedynie za domenę (ovh.pl 50zł/rok) i hosting (atthost.pl 80zł/rok). Instalacja WP na atthoście jest banalna, dosłownie klikasz jeden przycisk i gotowe, a obsługa samego Wordpressa też jest bardzo wygodna i intuicyjna.
Jest sporo darmowych, jak i płatnych szablonów. Ja przy moim sklepie zdecydowałam się na edycję głównego szablonu Woo czyli Storefront. Na początku chciałam stworzyć motyw sama od podstaw, jednak... php mnie trochę przerosło.
Zaletą WP jest na pewno możliwość instalacji wtyczek. Nie ma tego na bloggerze, ale bardzo przypomina to wtyczki, które możecie znaleźć w przeglądarce. Modyfikują one elementy sklepu bez waszej jakiejkolwiek ingerencji. Jest ich tak wiele, że jak się do tego zabrałam za pierwszym razem, to ściągnęłam około trzydziestu. Wtyczki z których ja aktualnie korzystam:
  • WooCommerce i WooCommerce Services - główna wtyczka do stworzeniu sklepu na WP.   
  • WooCommerce PayPal Checkout Gateway - dzięki temu kupujący mogą użyć PayPal jako formy płatności. W moim sklepie można płacić PayPalem lub przelewem (który sam wykonujesz na podany numer konta).   
  • Limit Login Attempts Reloaded - również, jak dobrze pamiętam rekomendowana wtyczka, która jak sama nazwa wskazuje, dodatkowo zabezpiecza nam naszą stronę. 
  • Jetpack - wtyczka rekomendowana przez Woo, głównie do sprawdzania statystyk strony.   
  • Mailchimp - newsletter, który jest jeszcze niestety u mnie w przygotowaniach. Już dawno próbowałam go ugryźć na bloga, może w końcu mi się uda.     
  • Flexible Checkout Fields - zarządzanie polami zamówienia WooCommerce. Nie muszę grzebać w kodzie, żeby np. dodać pole przy zamówieniu, w którym dodajesz swój adres lub żeby takowe pole usunąć. 
  • WOOF - filtry, które widzicie w lewej kolumnie sklepu.
  • Yoast SEO - bardzo proste narzędzie, które pomaga ci w optymalizacji SEO, czyli tego, jak twój sklep jest widziany przez przeglądarki.

Jak dodać produkt na Woocommerce?

Jak wygląda dodawanie i kupowanie produktów na Woo?  Produkty dodajesz praktycznie tak samo jak zwykłe posty. Masz jednak kilka dodatkowych okienek, dzięki którym możesz dodać główne zdjęcie produktu, galerie zdjęć produktu, krótki i długi opis, atrybuty, powiązane produkty, kategorie, podkategorie i tagi.
Jeżeli tak jak ja chcesz sprzedawać załóżmy szablony, możesz zaznaczyć, że produkt jest wirtualny i jest do pobrania. Wtedy w panelu dodajesz plik, który kupujący otrzyma po dokonaniu zakupu. Możesz ograniczyć limit pobrań lub ustawić czas, po jakim pobieranie wygaśnie.
Oprócz zwykłej ceny, możesz dodać też cenę promocyjną, do której dołączysz harmonogram. Np. chcesz zrobić promocje tego produktu w każde święta. Ustawiasz takie cacko i jak wybija ustalona data, wszystko dzieje się automatycznie.
Masz też funkcje magazynowe. Ja np. w przypadku szablonów mam nielimitowaną ilość, ale loga są już pojedynczymi sztukami. Funkcji jest pewnie o wiele więcej, jeżeli dorzuci się do tego wtyczki.
Nie musisz też dodawać zwykłego produktu, ale możesz wrzucić link do innej zewnętrznej strony, tak jak ja zrobiłam w przypadku bluz. Jeżeli natomiast chcesz sprzedawać ubrania, możesz z łatwością ustawić produkt z wariantami, czyli dodać wybór kolorów lub rozmiarów.
Jeżeli kupujecie online, to sklep na Woo niczym się od innych nie różni. Masz pole na kupony, opcje wyboru płatności, możliwość założenia konta itd.

Jakich dokumentów potrzebujesz? 

Masz już postawiony sklep i dodane produkty, co więcej potrzebujesz? Regulaminów zwrotów, reklamacji, warunków umowy oraz polityki prywatności. I to tak naprawdę przy tym schodzi się najdłużej. Spisanie moich zajęło mi jakiś tydzień, ale dzięki temu nauczyłam się również jak je czytać. Nie mam tutaj dla was konkretnej porady, jak je napisać dobrze. Jest to całkiem trudna sprawa i wymaga zaangażowania, jeżeli nie chcemy komuś zapłacić, żeby to dla nas napisał. Ja korzystałam oczywiście z wujka google, jest sporo stron, które próbują w tym jakoś pomóc. Pamiętajcie tylko, żeby patrzyć na daty, bo prawo lubi się zmieniać! Jak chociażby polityka prywatności, która na dużej ilości stron przez wejście RODO może być przestarzała.

Czemu Woocommerce?

Podsumowując, polecam w 100%. W końcu jestem na swoim, mam w jednym miejscu nie tylko produkty na sprzedaż ale i darmówki. Od dłuższego czasu marzyłam o własnym sklepie i naprawdę nie sądziłam, że to może być aż takie proste. Niecały miesiąc i sklep już stoi.
Jeżeli jesteście ciekawi, czemu nie wybrałam innej strony, np. popularnego Squarespace, odpowiedź jest prosta - pieniądze. Sklep na WP jest super tani. Ja za domenę i tak płacę co roku, ponieważ mam ją na głównej stronie. Dorobienie subdomeny pod sklep nie kosztuje nic więcej. A hosting? 80zł na rok to naprawdę małe pieniądze.
Dodając to płace za sklep 130zł rocznie, pakiet basic na Squarespace kosztuje ~103zł miesięcznie! Na Shoper (też widziałam, że jest całkiem popularny) koszt przy najniższym pakiecie to 79zł, również miesięcznie! Dlaczego nie Etsy, które jest prawie darmowe? (płaciłam jakieś 2złote i to chyba nawet nie co miesiąc; płacisz jakoś $0.20 od wstawienia produktu) Po pierwsze to nie twój własny sklep, po drugie pobierają prowizje 5% od twojej sprzedaży.
Dlatego też uważam, że przy odrobinie motywacji sklep na WP to najlepsza opcja. Jedyne co mi przeszkadza, to to, że niestety, ale PayPal pobiera sobie prowizje, krajowe w PLN to 2,9% + 80gr. Muszę to jeszcze przemyśleć, czy nie odłączyć go od sklepu i nie pozostawić jedynie płatności przelewem. Wydłuża to trochę proces, bo taki przelew musisz osobiście nadzorować (jak wpłyną ci pieniądze na konto, to samemu trzeba zmienić status danego zamówienia). Płatności kartą nie akceptuje, ponieważ chociaż strona jest zabezpieczona, to nie jestem wielką firmą, która w razie jakichkolwiek problemów jest w stanie wypłacić odszkodowania, a pamiętajcie, że jesteście całkowicie odpowiedzialni za wasz sklep.

Jeżeli coś jest niejasne i macie jakiekolwiek pytania, serdecznie zapraszam! :D

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz